Friday, September 24, 2010

mudai 4

Assalamu'alaikum,

Sedar tak sedar dah 24 September. Almost a month have passed since I returned to Japan.


Class hours. Lengang.

Suhu bilik sekarang 20.5 C. Badan masih dalam proses penyesuaian dengan keadaan sekeliling. Sensei fizikku dahulu ada memberitahu, badan manusia mengambil masa kira-kira seminggu untuk adapt dengan keadaan sekeliling. Mochiron, persediaan dari segi pakaian juga perlu.


Kumo & Taiyou

Alhamdulillah, happyou bulan lepas berjalan dengan lancar. Markah yang diperoleh juga memberangsangkan. Happyou seterusnya adalah pada tahun hadapan, jadi aku ada selang masa yang agak lama untuk bersedia. Untuk semester ini, aku hanya perlu hadiri tiga jugyou.

Meminjam semangat.

Baru selesai membaca buku ini. Boleh jadi modal untuk usrah dan tamrin juga.

"....... kehadiran buku ini di minda anda untuk mengimbau semula tokoh sejarah Islam yang semakin dilupakan. Tanpa mereka, tiadalah titik awal perjuangan Islam. Tanpa mereka juga tiadalah penyambung pada perjuangan Nabi Muhammad s.a.w."

Kita mengkaji sejarah untuk mengambil pelajaran. Boleh jadi sebagai strategi dan panduan membuat keputusan. Tetapi setakat ini bagiku, perkara utama yang seringku cari dari kisah tokoh dalam sejarah ialah supaya ia mengetuk dinding hati kita agar ingin berjihad di jalan Allah seperti mereka lakukan.

Kerana kita bukan siapa-siapa di dalam arus perubahan ini. Boleh jadi kitalah yang berada paling hujung, paling pinggir, paling mudah terpesong dan lalai. Dari generasi-generasi terdahululah kita meminjam semangat mereka. Sepertimana Allah menceritakan dalam Al-Quran kisah para anbiya, untuk menguatkan hati Nabi s.a.w.

tsutzuku....

nota sisi
1) mudai = tidak bertajuk
2) tsutzuku = bersambung
3) taiyou = matahari
4) kumo = awan
5) mochiron = semestinya
6) sensei = guru
7) happyou = pembentangan
8) jugyou = kuliah

1 comment:

fareast said...

all the best untuk happyou dan juga perjuangan saudara.