Sunday, November 30, 2008

Jalan ke Jepun (Bahagian 5)

sambungan dari bahagian keempat,

fuyu 2006,

Kini sudah masuk bulan Disember. Suhu semakin rendah, waktu siang juga makin singkat. Waktu Maghrib adalah sekitar pukul 4.30 petang.

Aku masih ingat hari tersebut. Awan agak tebal. Sedang aku berada di dalam bilik tiba-tiba aku terdengar bunyi yang agak pelik mengenai tingkap. Yang pasti ia bukan bunyi hujan. Ku jenguk keluar, rupa-rupanya adalah arare. Malam itu arare tidak turun begitu banyak, tapi cukup untuk membuat aku hairan kerana ia adalah fenomena yang jarang berlaku di Malaysia.

Ku teruskan sahaja dengan hal sendiri dalam bilik. Kemudian, aku terdengar lagi bunyi yang pelik mengenai tingkap. Bukan arare, bukan juga ame. Sukar untuk ku ungkapkan dengan kata-kata. Kemudian ku jenguk ke luar menerusi tingkap lagi sekali...




Turun juga akhirnya. Bagi diriku yang pertama kali melihatnya, yuki adalah sangat indah. Aku bergegas keluar untuk merasa dengan tangan sendiri. Tak ubah macam kisaran air batu. Kebetulan rakan kelasku bernama Itoh ternampak ku di luar. Dia hanya senyum tersengih melihat gelagatku.

Indah tapi cabaran,
Bagiku yuki memang cantik kerana berwarna putih. Melihatnya saja terasa sangat bersih. Tetapi jika bercampur dengan tanah, kurang sikitlah keputihannya. Dan ketika fuyu ni, kena bersusah payah lebih sikit untuk pakaian tebal. Sedikit belanja juga diperlukan untuk membeli minyak tanah supaya bilik tidak terlalu sejuk. Perut juga lebih cepat lapar, mungkin kerana badan menghasilkan lebih banyak haba untuk menghadapi suhu sekeliling yang rendah.

Nak keluar rumah juga rasa berat, kerana aku lebih cenderung untuk berada di dalam bilik. Kereta bergerak lebih perlahan kerana jalan licin. Suatu hari senpaiku Zarul berkata "lepas ni korang kena beli tebukuro yang bousui". "Kenapa pula? Kenapa mesti bousui?", aku bertanya kembali. "Yuki banyak. Kalau bousui, senang sikit tolak kereta bila sangkut tengah jalan nanti", balasnya. Banyak betul dugaan.

Di sebalik keindahan yuki, tersimpan satu cabaran untuk hidup. Hidup yang memerlukan kita agar bersusah payah. Memang diri kita manusia dicipta dalam keadaan bersusah payah. Kita bersusah payah untuk mencari rezeki. Bersusah payah untuk memenuhi hajat. Bersusah payah menghadapi alam sekitar. Nak duduk exam pun bersusah payah pulun mengulangkaji. Sepatutnya itu sudah cukup untuk membuktikan bahawa kita ini lemah dan kerdil. Kita bukan siapa-siapa.

Ketika fuyu juga banyak sukan outdoor yang dihentikan. Kurang lojik untuk bermain sukan seperti tenis di dalam yuki. Semestinya bola tenis itu tidak melantun, tetapi tenggelam tak timbul. Atau mungkin diri anda akan berakhir dengan bersukan secara menggigilkan badan sahaja. Tapi ada juga sukan lain yang khusus ketika fuyu atau dipanggil dengan nama winter sports.

Apa pula kisah seterusnya? bersambung dalam bahagian keenam

Tsutzuku...


Nota sisi:
1) fuyu = winter, musim sejuk
2) arare(bunyi re dalam "rehat") = hujan batu
3) yuki = salji
4) ame(bunyi me dalam "merah") = hujan
5) senpai = senior
6) tebukuro(bunyi te dalam "teh") = sarung tangan
7) bousui = kalis air
8) tsutzuku = to be continued, bersambung

5 comments:

KA said...

salam,
bestnya dapat main salji

wah wah sonata musim salju nampaknya

teringin nak main salji

hmm...neway nice article

nbo_3 said...

wassalam,

Ada best dan ada yang tak best. Biasalah tu.

KA sekarang di mana?

Anonymous said...

yuki ka...
ii ne..
tp sejuk oo~~~
wat la ABC guner yuki. ^_^
oishi kamo ~~~

nbo_3 said...

hehe... kos berniaga ABC masa fuyu ni boleh jadi murah. Tapi takde orang beli kot

KA said...

salam....
saya kat dublin....xde salji
adela tp tahan 5 minit itupun klu timing cantik

huhuhu

hehe berniaga ais kacang...menarik2....sama2 menyejukkan diri yang sudah sejuk hehehe

btw yuki, ii ne dan oishi kamo tu apa??
ganmo tahu la hehehe