Friday, October 24, 2008

Jalan ke Jepun(Bahagian 2)

sambungan dari bahagian pertama

Haru 2006,

Tiba saja di lapangan terbang narita, kami dibawa menuju Toko Hotel. Tiada orientasi khas kerana penerbangan kami lewat. Keesokan harinya kami semua berpecah ke kolej masing-masing. Aku sangat teruja bila menaiki shinkansen. Yalah, jangan kata menaiki, melihat bullet train pun tak pernah. Tiba saja di Akita, aku menggigil dengan lebih teruk. Akita lebih sejuk berbanding Tokyo. Agak kaget juga, kerana waktu solat di sini sangat berbeza mengikut musim. Keadaan makin mencabar tiga bulan kemudian apabila waktu solat subuh beransur awal hingga pada pukul 2 pagi. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih kan.Tapi tak lama kemudian aku dapat biasakan diri.

Selesai urusan di Pejabat dan Asrama, aku bertemu senpai bernama Zarul, kemudian dengan rakyat Malaysia yang lain di Akita. Selain Akita Kosen, ada juga rakyat Malaysia yang belajar di Akita University, malah bilangannya lebih ramai. Beberapa hari kemudian sesi kuliah pun bermula.

Jalan Ke Sekolah


Mencari identiti yang palsu
Aku mula bergaul, dan mula memahami perangai nihonjin serba sedikit. Untuk menjadi rapat dengan mereka bukanlah perkara mudah. Namun apa yang ketara, aku seolah-olah mahu men"jepun"kan diri sendiri tanpa berfikir baik dan buruknya. Mudah terpengaruh dengan keadaan sekeliling. Di antara rakan-rakan kelasku ada yang senyap dan sopan, ada juga yang sedikit "havoc". Cara berbual dan isi perbualan juga berbeza. Ada yang minat permainan video, sukan, dan lain-lain. Ada juga yang gemar berbual dan memperkatakan perkara yang tidak patut. Dalam kebanyakan perbualan, aku hanya mengikut arus. Walaupun sepatutnya aku diam atau memperkatakan yang baik-baik sahaja, kadangkala aku tersilap langkah.


Zaman sekolah menangah kali kedua

Tak lama kemudian aku sedar, kecenderangan untuk men"jepun"kan diri ni disebabkan oleh kemahuan untuk diterima oleh semua orang. Aku mahu diterima oleh semua orang di sekeliling, jadi secara tidak sedar aku cuba untuk meniru mereka. Tidak ada rakan senegara atau saudara seIslam dalam kelas. Kiri kanan depan belakang dan di penjuru, semuanya nihonjin(ada la student Laos seorang). Maka bertambahlah kecenderungan untuk men"jepun"kan diri sendiri. Aku seolah-olah mengalami suatu krisis identiti. Sepatutnya aku tidak perlu merasa desperate, mencari identiti yang palsu.

Sering terjadi apabila seseorang pergi ke tempat asing, dia akan mengikut cara dan budaya di tempat tersebut. Cara berpakaian, cara bergaul. Tidak menjadi masalah jika yang diikut itu adalah yang baik, tapi malang jika kita mengambil kesemuanya tanpa menapis. Tak dinafikan ada juga nilai positif dan Islamik dalam masyarakat Jepun, malah lebih baik dari mereka-mereka yang mengaku Islam di negara lain. Kebanyakan nihonjin menepati masa dan rajin bekerja. Kebersihan juga dititikberatkan, walaupun ada kekurangan di sesetengah tempat.

Sedar akan kesilapan, aku mula berusaha untuk menjadi lebih sederhana. Alhamdulillah, dalam ramai-ramai rakan kelasku, ada juga yang rapat dan suka berbual.


Ingin merantau,
Musim bunga diharungi dengan rasa ingin tahu dan ingin mengembara. Ketika cuti goldenweek pada awal bulan Mei, senpaiku membawaku berjalan-jalan sebentar di bandar Sendai. Tapi kurasakan masih tidak cukup. Memang jiwa sedang membara, ingin meneroka bumi sakura seluas-luasnya. Namun ku simpan hasrat itu untuk dua bulan, sehinggalah cuti musim panas bermula.

bersambung dalam bahagian ketiga..

Tsutzuku.....

nota sisi:
1) haru = spring, musim bunga
2) senpai = senior
3) nihonjin = japanese, orang Jepun
4) shinkansen = bullet train Jepun

4 comments:

fsj said...

naim, kamu masuk sekolah menengah kat sane ke? ke camne?

Anonymous said...

Salam..

muka tak berubah mcm kat tikl. agk2, skrg da laen kot.. =p Apa yg aku bljr dr kau : tentang masa.. igt tak 10 muwasafat tarbiyah?

nbo_3 said...

khazinatulasrar: Aku daftar masuk tahun ketiga di kolej. Tahun pertama hingga ketiga, status pelajar kolej sama dengan sekolah menengah, sebab tu semua nampak macam secondary school student.

zahrah izzati: Ou tak berubah erk.
Terima kasih, mengingatkan aku sikap "Sangat menjaga masa". Bermakna bukan saja tidak membazir, tapi sangat menepati masa.

Anonymous said...

menarik..

suka cerita-cerita berkisar kehidupan, lebih dekat pada jiwa..teruskan menulis bro.. :)