Monday, October 11, 2010

In Between Hope And Fear

Assalamu'alaikum,


kibang kakouki

Pejam celik dah 11 Oktober. Sehingga kini kenkyuu ku banyak menyentuh perkara surface. Berbincang dengan sensei minggu lepas, harapnya dalam bulan ni dah boleh kecilkan skop dan perjelaskan kandungan ronbun nanti, sebab awal November dah kena houkoku pada taishikang. Kalau tak houkoku pun tak mengapa sebenarnya, tapi untuk dapatkan ronbun teate perlulah houkoku.

Bangunan sekolah

Walaupun masih aki tapi soro-soro kena pergi beli touyuu, sebab kita tak tahu bila kejutan dingin akan tiba. Aku masih ingat tahun lepas pada awal November, tiba-tiba di suatu pagi suhu turun mendadak sedangkan aku langsung tak bersedia dengan keadaan sedemikian. Tahun ini kena junbi lebih awal, kalau tak menggigillah.


Ujian hidup yang pelbagai.

Life is a test. Dah namanya hamba, memang layaklah diuji ikut kehendak Pencipta. Cuma bentuk ujian itu pelbagai dan tahapnya berbeza.

Bagi yang terlibat dengan amal Islami, juga tidak terlepas dari ujian, malah selalunya ujian mereka lebih unik. Tetapi rasanya jarang sekali kita diuji dengan rasa takut berhadapan dengan musuh. Tested in between hope and fear. Al-maklum kita berada dalam zon selesa.

Ya hawa nafsu dan syaitan itu juga musuh, tetapi musuh yang aku maksudkan ini ialah dari kalangan al-mala'. Yang memerhati, mencari peluang, mahu menangkap kita, memenjara kita, dan menyempitkan kita.

Kita tidak mahukan itu, tetapi jika Allah sudah tetapkan, mudah-mudahan kita mampu bersabar menghadapinya. Bukan suatu yang pelik lagi, bagi mereka yang meneliti kisah para anbiya' dalam Al-Quran, akan mengakui bahawa berhadapan dengan al-mala' adalah sunnah para anbiya'.

Sabar dan ikhlaslah dalam beramal. Moga atas asbab tersebut Allah ampunkan dosa kita yang bergunung itu. Moga Allah ampunkan diriku dan para amilin semua.




"(Yaitu) orang-orang (yang mentaati Allah dan Rasul) yang kepada mereka ada orang-orang yang mengatakan: "Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, karena itu takutlah kepada mereka", maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab: "Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung." (Ali 'Imran:173)


Tsutzuku...

nota sisi
1) sensei = cikgu
2) aki = musim luruh
3) soro-soro = dalam masa terdekat
4) junbi = bersedia, persediaan
5) houkoku = melaporkan, laporan
6) taishikang = kedutaan
7) ronbun = tesis
8) ronbun teate = elaun tesis
9) touyuu = minyak tanah
10) tsutzuku = bersambung
11) kenkyuu = research

No comments: