Wednesday, January 13, 2010

Shiawase

Assalamu'alaikum wbt,

Satu perkara signifikan yang aku belajar ketika Winter Gathering yang lepas, iaitu As-Sa'adah.

Seringkali selepas kita membaca cerita hikayat, monogatari, atau menonton drama dan filem, kita akan berjumpa dengan frasa "happily ever after". Pasangan kekasih yang dianiaya, berhempas pulas dengan dugaan, dan akhir cerita mereka dapat bersama. And they live happily ever after.... begitulah kebiasaannya.

Aku tidak katakan ia salah, kerana apapun ia adalah tafsiran manusia. Sesuatu yang di lihat berdasarkan kefahaman biasa.

Aku sendiri pernah merasakan diri ini sangat bahagia disebabkan beberapa sebab. Ketika tahun tiga di kousen, aku rasa bahagia kerana hampir setiap minggu boleh snowboard.

Di tahun empat aku rasa bahagia sebab boleh beli video game original, setiap kali ada game yang menarik aku order saja dari internet. Kalau kat Malaysia memang tak mampu beli.

As-Sa'adah
"Di kala datang hari itu, tidak ada seorangun yang berbicara, melainkan dengan izin-Nya; maka di antara mereka ada yang celaka dan ada yang berbahagia. "

"Adapun orang-orang yang berbahagia, maka tempatnya di dalam syurga, mereka kekal di dalamnya selama ada langit dan bumi, kecuali jika Tuhanmu menghendaki (yang lain); sebagai karunia yang tiada putus-putusnya. "


(Hud: 105&108)

Signifikannya, as-sa'adah disebut di dalam ayat yang menceritakan tentang hari akhirat. Di dalam dua ayat ini sahaja, kalimah itu disebut.

As-Sa'adah itu di akhirat, bukan di dunia.

Bukan bermakna kita tidak boleh bergembira di dunia. Bergembiralah, tetapi ingatlah bahawa kegembiraan itu sementara.

Dan apakah pula jalan-jalan untuk memperoleh sa'adah?? .....



mata aimashou

Nota sisi:
1) shiawase = bahagia
2) monogatari = fairy tale


No comments: