Sunday, October 4, 2009

Rindu Bau Pohon Tin

Assalamu'alaikum,

Aku sempat singgah di Toyama dan Nagoya sebelum pulang ke Malaysia bulan Ogos yang lepas. Perjalananku dengan densha selama beberapa jam, dengan izin Allah juga memberi aku ruang untuk membedah lagi buku ketika dalam perjalanan.


Going home



Rindu Bau Pohon Tin,

Catatan pengembaraan di bumi syam(bukan aku yang mengembara)

Asalnya ia adalah himpunan catatan Abu Saif ketika berkelana di bumi Jordan dan ketika berprogram di Qatar. Kebanyakannya ada ditulis sebagai artikel di blog Saifulislam.com, tetapi membaca sambil memegang sebuah buku lain rasanya dengan membaca sambil merenung skrin pasokon.

Aku masih ingat ketika program Jalinan Ukhuwah di Niigata, kata-kata Mr Khaled dari Mesir dalam kuliahnnya. "Kita di sini bukan kerana kita yang terbaik, tetapi kerana kita dipilih Allah." Dipilih untuk berada di bumi asing, sambil memegang amanah untuk menuntut ilmu dan menolong agama Allah. Ia adalah ujian sebenarnya, bukan sekadar nikmat. Sedangkan ramai manusia yang tidak terpilih untuk berada lama di lapangan akademik. Ramai yang lebih cepat terjun sebagai syakaijin, ke tengah-tengah gelora masyarakat dengan cabaran yang lebih berat.

Sedikit sebanyak perlulah kita sedar, tanggungjawab di lapangan akademik, apatah lagi di luar negara. Tanggungjawab menuntut ilmu untuk membantu agama Allah. Terlalu sedikit amalku untuk agama ini. Kita menyeru diri untuk membantu agama Allah, tetapi sebenarnya kita menyeru diri untuk membantu diri sendiri. Tolong agama Allah bermaksud menolong diri sendiri. Lari dari menolong agama Allah, yang rugi adalah diri kita.

Dengar khabar Abu Saif akan tulis kompilasi catatan travelog yang baru.

Tsutzuku...

Nota sisi;
1) densha = keretapi
2) syakaijin = anggota masyarakat yang independent(boleh berdikari tanpa sokongan penjaga atau pihak ketiga)
3) pasokon = komputer

2 comments:

Teratai Biru said...

~betul. buku ni bez. sampaikan sy yg x penah sampai bumi Jordan pun rasa macam nk pg sana...

~flow ceritanya mudah difahami.mesejnya jelas.

~mmg x rugi baca buku ni deshou...

nbo_3 said...

tashikani