Wednesday, April 29, 2009

Jalan Ke Jepun (Bahagian 9)

Sambungan dari bahagian lapan,

natsu 2007

Selang beberapa hari natsu yasumi bermula, aku dan senpaiku Opi mengorak langkah menuju ke Miyagi-ken untuk menyertai program summer camp di sana. Sebab nak jimat duit, kami pilih mengembara dengan 18 kippu. 18 kippu adalah sejenis tiket murah, satu tiket ada lima cop, setiap cop sah untuk digunakan selama satu hari. Maknanya, dengan satu cop kita boleh naiki densha biasa selama mana kita mahu. The tough thing is, its tiring. Untuk ke tempat program mengambil masa lebih enam jam, jika bergerak dengan shinkansen mengambil sekitar dua jam setengah ke bandar Sendai. Perbezaan yang agak ketara, but I take it as an experience. Alhamdulillah.



Penat melalui landasan besi, tiba juga kami di pekan shiroishi, pekan terdekat dengan tempat program. Dari situ kami bergerak ke tempat program dengan bas. Di tempat program kami tidur dalam khemah, berlantaikan tanah berbumbungkan langit. Pada pengisian pertama kami diingatkan agar membetulkan semula niat menghadiri program.

Ya, jika mahu dicari kekurangan dari segi teknikal, semestinya ada, tapi ia adalah subjektif dan apa yang lebih penting ialah bagaimana cara fikir dan cara lihat kita ketika menghadiri majlis ilimu. Seperti kata Abu Saif, erti hidup pada memberi. Menyertai sebagai penerima sahaja, kuranglah merasai erti hidup. Summer camp 2007 adalah program pertama aku hadiri, sebagai peserta. Belum pernah aku sertai program seumpamanya sebelum ini.


My Turning Point


Empat hari berlalu begitu pantas, dan Summer Camp berada di penghujungnya. Angin sepoi di hutan cukup menyegarkan. Pada hari terakhir aku sempat berbual sebentar dengan brother H. Dia bertanyakan khabar tempatku di Akita. Tiada perbualan hangat, satu soalan dibalas satu jawapan. Kemudian dia kata kat aku,

"Naim tak mau join ke? Bagus masuk persatuan ni. Boleh belajar macam-macam, dapat banyak pengalaman. Bila dah kerja nanti pun banyak manfaat."

Brother H menjemputku ke dalam IPIJ. Aku diam seribu bahasa, bukan kerana terkejut. Tapi kerana aku bukanlah jenis manusia yang cenderung ke arah berpersatuan. Aku ingin berkata kepada brother H "Tak apelah, saya tak minat", tapi entah kenapa kata-kata itu tersekat di dalam hati saja. Mungkin kerana aku segan dengan brother H, agak berat untuk aku menolak ajakannya, he is kind to me. Aku cuma kata "Tengoklah dulu macam mana". Perbualan itu masih terpahat di ingatanku, kerana ia adalah turning point bagi diriku. Tak lama kemudian aku terima ajakan brother H.

Muhasabah kembali perjalanan yang telah dilalui, boleh buat aku senyum keseorangan. Aku sendiri tidak sangka aku akan jadi seperti apa yang aku jadi sekarang, hanya kerana menerima pelawaan untuk memasuki sebuah persatuan. Segala puji hanya bagi Allah. Seperti mana aku tidak sangka aku akan belajar di Nippon. Ada yang menggabungkan diri dengan harakah Islam melalui dakwah dan tarbiyyah. Ada yang hanya mengikut kawan pada permulaan. Mungkin ada juga kerana sukakan persatuan sahaja. Bagiku, "pintu masuk" tidaklah begitu penting, apa yang penting kita perlu mendapatkan kefahaman setelah menggabungkan diri, dan mengikhlaskan niat. Contohnya biarlah jika kita hanya mengikut kawan pada permulaan sekalipun, tetapi pastikan kita faham juga akhirnya. Dan di atas kefahaman itu kita perlu istiqamah dengan amal dan tarbiyyah, agar tidak gugur.

Syurga juga ada beberapa pintu. Ada pintu jihad, ada pintu rayyan bagi mereka yang termasuk dari kalangan orang berpuasa. Kita? Fikir-fikirkanlah. Harganya mahal, tapi modal yang diusahakan masih terlalu sedikit.

Kadai yang tinggal ialah untuk istiqamah. Memulakan saja belum dapat menjamin apa-apa. Cabaran sepatutnya bertambah berat dari hari ke hari. Aku takut jika realiti diriku nanti, tidak seperti apa yang aku tuliskan hari ini.

Aku pulang dari summercamp selepas hari keempat. Letih satu badan. Internship akan bermula kurang dari dua minggu. Asramaku di Akita Kosen agak lengang. Nihonjin semua pulang ke rumah bercuti. Ryugakusei juga ramai yang bercuti di negara masing-masing. Ada juga yang makan angin. Ada rakan-rakan PPKTJ ku yang mahu ke Hokkaido. Mereka ingin singgah sebentar di Akita. Aku menanti kedatangan mereka...

bersambung dalam bahagian ke sepuluh ......

nota sisi:
1) kadai = assignment, tugasan
2) ryugakusei = pelajar asing, foreign student
3) natsu yasumi = cuti musim panas
4) nippon = jepun
5) densha = keretapi
6) shinkansen = keretapi laju Jepun
7) kippu = tiket

1 comment:

IlhamHamdani said...

Salam,

Macam kenal saja banner kat belakang tu .. hehe. Tuan adalah penerus tradisi menanam di nipponBaca lanjut, di bawah entri: Kita Bertanam Di Selatan!

IlhamHamdani,
Canberra, Australia