Friday, July 9, 2010

Pergi dan balik

Assalamu'alaikum wbt,

Shinkansen

Khamis lepas di waktu pagi aku ke kuliah, kemudian terus bergegas ke Tokyo untuk suatu urusan. Tokyo tidak berubah. Dengan lautan manusianya, kepantasan denshanya. Densha yang terus mengangkut manusia. Manusia yang tekun dengan kerjanya. Dari satu sudut sememangnya aku kagum dengan nihonjin ini, kerja tanpa henti. Tetapi bila aku cuba membayangkan sekiranya aku berada di tempat mereka, sungguh aku dapat rasakan jiwa yang kosong. Biar kocek penuh berisi harta, matlmat hidup kabur.


Shinookubo; turut digelar "pekan korea" kerana ramai orang korea

Sempat singgah sebentar di masjid shinookubo untuk solat maghrib dan Isyak. Masjid ini strategik kerana kedudukannya yang hampir dengan yamanotesen. Ada jemaah tabligh berprogram di sini, jadi sempatlah aku ikut majlis bayan mereka selepas maghrib sementara menunggu Isyak. Apa yang diperkatakan bukanlah pertama kali didengar, tetapi lumrah kita manusia sering lupa, lebih-lebih lagi apabila disibukkan dengan urusan kehidupan.

Bedah buku
Alhamdulillah, sempat bedah satu buku yang aku nak susume pada para pembaca semua.



Bukan sekadar membaca, tetapi berubahlah kepada tadabbur.

"Baca Al-Quran ialah membaca hanya dengan lidah. Ayat-ayat Al-Quran disebut mengikut hukum tajwid dan dilagukan mengikut kaedah-kaedah taranum. Maka akan terserlah keindahan dan ketinggian nilai seni ayat-ayat al-Quran itu. Pembacanya akan terhibur, beroleh ketenangan jiwa dan kepuasan yang tersendiri di samping ganjaran pahala dan fadilat surah-surah tertentu. Manakala tadabbur al-Quran pula ialah membaca dengan lidah, akal dan hati. Lidah memastikan bacaan dengan tartil, akal mengambil pemahaman makna dan hati mengambil pengajaran untuk dijadikan panduan. Maka akan terserlah al-Quran sebagai kitab hidayah dan mukjizat yang sarat dengan khazanah-khazanah yang tidak ternilai harganya. Inilah asas para ulama dan ilmuwan pada zaman keagungan Islam membangun suatu tamadun lahiriah dan rohaniah yang tiada tolok bandingnya."

Jika ditanya pula pada pada diriku, apa yang aku faham dengan tadabbur, ialah MENGAITKAN ajaran dalam Al-Quran dengan diri sendiri. Mudah-mudahan bergetar hati ini apabila berdamping dengan Al-Quran.

Pelbagai gelagat umat Islam terhadap Al-Quran dapat dilihat hari ini. Ada yang membiarkannya suci dalam debu(dibiarkan berhabuk tanpa dibaca). Ada yang membaca Al-Quran untuk tujuan tertentu sahaja.

Sudah tiba masanya kita kembali menjadikan Al-Quran gendouryoku proses islah dan tajdid umat masa kini. Biarpun majoriti kita bukan ahli dalam ilmu Al-Quran, kita kena ubah persepsi lapuk terhadap Al-Quran. Kita dianjur supaya membaca al-quran dengan tartil dan suara yang merdu, tetapi sentiasalah juga bertadabbur, bukan lagi melihatnya semata-mata dari sudut seni suara.

Tsutzuku...
1) densha = keretapi
2) gendouryoku = driving force
3) nihonjin = orang Jepun
4) susume = syorkan
5) shinkansen = keretapi laji Jepun
6) islah = pembaikan
7) tajdid = pembaharuan

3 comments:

ajiq said...

camne naik shinkansen????

nbo_3 said...

seperti keretapi biasa, tapi shinkansen ada tiket khas.

ajiq said...

huh.....mesti laju kan???
no doubt at it!!!