Tuesday, September 16, 2008

Second half

Assalamu'alaikum,

Safely returned to Akita. Separuh kedua Ramadhan perlu diharungi di sini. Perjalanan dengan pesawat MAS pada sebelah malam, disusuli dengan shinkansen ke Akita keesokan harinya cukup meletihkan.

Ok kita dah sampai...

Aku tiba pada hari Sabtu. Penat berjalan kaki dari eki ke asrama, tapi malangnya pejabat asrama kolejku cuti sampai Isnin. Tak dapatlah aku masuk bilik hingga hari Selasa. Mujur ada rakan-rakan seMalaysia yang lain. Boleh aku sambung menumpang.

Asrama sedang direnovate. Depa dok buat kerja-kerja pengukuhan untuk hadapi gempa bumi

Bahang natsu pula makin pudar. We will welcome aki in a few weeks. From hot to cool. From green to yellow and brown. Nature is a miracle. Seeing the nature transform from season to season, is more than enough to make us believe in the Creator. Zikir(Ingat) dan Fikir. Sekali lagi aku terkenang apa yang diperkatakan pada Summercamp yang lepas. Mereka yang berakal, ialah mereka yang mengINGATi Allah dan meMIKIRkan tentang kejadian alam


The leaves are starting to change

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang, terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal,(iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam
keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata);"Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.(2:190~191)"


Aku Terima Nikahnya(ATN)

"Ko terlewat beli buku ni Ajak, patut beli sebelum kahwin", kataku pada senpai yang dah setahun berumah tangga dan bercahaya mata. "Tapi aku tengok buku ni lagi banyak cerita hal lepas kahwin. Kisah-kisah sebelum kahwin tak sebanyak tu", Ajak membalas.


Credit to Zubair

ATN merupakan kompilasi artikel-artikel Abu Saif yang ditulis di saifulislam.com. Bagi mereka yang dah biasa dengan saifulislam.com, membaca ATN ibarat suatu ulangkaji. Mengingatkan kembali tentang susah payah hidup berumah-tangga, berdasarkan pengalaman Abu Saif sendiri yang ditulis dalam laman webnya. Bukan hendak menjadikan hidup Abu Saif sebagai role model yang mutlak, tetapi mana-mana yang baik memang wajar kita contohi dan jadikan teladan. Apepun, bagi mereka yang dah ada angan-angan untuk berumahtangga, aku sangat susume buku ini.

Sengaja bersusah payah

Tapi aku agak terkesan dengan artikel "menyengajakan beberapa kesusahan". Aku setuju, bersusah payah dalam urusan harian adalah proses yang akan mendidik kita belajar menguruskan hidup. Cuma di zaman kini, aku rasa tidak wajar untuk membiarkan anak-anak terlalu bebas, walaupun tujuannya adalah untuk mereka berlatih menguruskan hidup sendiri, kerana persekitaran yang kurang selamat. Kurang selamat dek ancaman keselamatan dan ancaman pemikiran.


1427 Tahun Dahulu
Dah masuk 17 Ramadhan. Bagaimana keadaan kawan-kawan semua? Aku ada dalam bilik. Sebelah kiri aku ada kipas elektrik berputar membekalkan angin dingin. Tapi pada 17 Ramadhan 1427 tahun yang dulu, Nabi Muhammad SAW dengan sahabat-sahabat yang lain, telah berperang dengan musuh yang tiga kali ganda ramai di Badar. Semata-mata untuk Islam. Tidaklah aku mahu mengulas panjang. Sekadar memperingati dan cuba mengambil pelajaran.

Tsutzuku...

Nota sisi:
1) shinkansen = bullet train, keretapi laju Jepun
2) eki = station, stesyen
3) natsu = summer, musim panas
4) aki = autumn, musim luruh
5) tsutzuku = to be continued, bersambung lagi
6) senpai = senior
7) susume = syorkan

4 comments:

Anonymous said...

Wah, antara kipas angin dan perang Badar. Antara Musim dan Zikir Fikir. Semua yang ada boleh menginsafkan.

p/s: Jumpa nanti kita di Akita, Naim. Aku nak peluk kau nanti. Hehehe..

aiman tuah said...

teruskan gerak langkah....

langkah menuju redhaMu....

fsj said...

Mereka yang berakal, ialah mereka yang mengINGATi Allah dan meMIKIRkan tentang kejadian alam

i like this statement :)

p/s -bgs la bace buku camtu, semoge Allah memberkati. ameen.

nbo_3 said...

sangpelangi: alright. Jumpa nanti. jukenbenkyo wasurenaide

lagenda biru: aku baru nak melangkah. Moga tidak terhenti.

KA:sama-sama kita membaca.