Saturday, August 9, 2008

Invitation to good

Assalamu'alaikum,

Sekarang aku sedang membedah buku bertajuk "The Definitive Book of Body Language", tapi masih chu-to hanpa.


Langit biru yang menenangkan

Panas betul sekarang ni. (x_x). Hot heat. Tak sabar rasanya nak balik Malaysia. Berjumpa dengan keluarga dan rakan-rakan. Tidak lupa juga roti canai dan teh tarik. Dan sedar tak sedar, Ramadhan pun dah dekat. Semoga diberi peluang untuk bersama Ramadhan kali ni. Tapi sebelum balik singgah Ibaraki dulu.

The Invitation To Good.



Jemputan ke arah kebaikan
Setiap hari, kita dijemput ke arah kebaikan sama ada kita sedar atau tidak. Contohnya di tengah-tengah kesibukan hidup, tiba-tiba kita "dijemput" untuk memberi sumbangan kepada masjid dan sebagainya. Kita tak berusaha untuk mendapatkan "jemputan" itu, dan tak pernah pula mengharapkannya. Ia adalah peluang yang Allah kurniakan, dan kita ditinggalkan dengan dua pilihan, sama ada untuk menerima "jemputan" tersebut atau menolaknya.


Firaun menolak "jemputan" Allah
Setelah Allah mengutuskan Musa a.s. kepada Firaun, diperintahkannya pula untuk "menjemput" Firaun ke arah kebenaran secara lemah lembut.

Pergilah kamu berdua kepada Fir'aun, sesungguhnya dia telah melampaui batas;maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut.(Surah Tha-ha:43~44)

Tidak cukup dengan itu, Allah kurniakan kepada Musa a.s. mukjizat-mukjizat, sebagai tanda kerasulannya, mudah-mudahan Firaun sedar dan bertaubat. But firaun was so stubborn. He rejected this invitation to good, no matter what. Akhirnya Firaun mati lemas di laut merah ketika mengejar Nabi Musa a.s. dan Bani Israel. Everyone know this story.

Muslim pun tolak "jemputan"???
Nikmat terbesar yang kita terima ialah Islam. I believe majority of the readers of this blog are muslims, including myself of course. Kita telah Islam, tapi bagaimana pula kita boleh tolak nikmat ini? Status "muslim" sahaja belum dapat menjamin segalanya. Dengan menjadi muslim, kita telah dijemput ke arah kebaikan yang luas. Bagaimana? Dengan memahami dan mengamalkan Islam dalam seluruh aspek kehidupan kita. Tapi realitinya, tak banyak yang kita amalkan. Mungkin kita kerana kita tidak tahu caranya, mungkin juga kerana kita tidak cukup "kuat" untuk melakukannya. Tapi alangkah malangnya jika kita menolak jemputan ini dengan sengaja. Seolah-olah kita sombong, jual mahal, atau dengan bahasa yang lebih keras, kufur nikmat.

Sepatutnya aku boleh jadi yang keempat di muka bumi ni tapi.....
Dinukilkan satu kisah sahabat dari Thaif. Beliau menceritakan, di zaman awal dakwah Islam, beliau telah berkunjung ke Mekah. Kemudian beliau ternampak seorang lelaki melakukan pergerakan yang aneh. Lelaki itu kemudian diikuti oleh seorang perempuan dan seorang budak lelaki. Lelaki ini ialah kenalan kepada bapa saudara nabi, Al-Abbas. Al-Abbas berkata kepadanya, "Lelaki yang pertama itu adalah Muhammad, anak saudaraku. Dia menyatakan bahawa dirinya ialah Nabi. Perempuan itu pula ialah isterinya Khadijah. Dan budak lelaki itu adalah Ali bin Abi Talib. Mereka adalah pengikutnya".

Sahabat tadi kemudian meninggalkan mereka tanpa berbuat apa-apa. Beliau tidak menjadi muslim, sehinggalah bandar Thaif dibuka oleh tentera Islam, kira-kira dua puluh tahun selepas itu. Dia terkenangkan kembali saat-saat beliau berkunjung ke Mekah di zaman awal dakwah dan menyesal. "Kalaulah aku menjadi muslim di saat itu, sepatutnya aku boleh jadi muslim yang keempat di muka bumi ini. Tapi sekarang di mana aku? Jauh di belakang. Ada beribu-ribu manusia yang Islam lebih awal daripadaku".

InsyaAllah, sama-sama kita cuba renungkan dan fikirkan kembali, erti kita menganut Islam. Semoga pemahaman aku menjadi lebih jelas..... Semoga pemahaman kita lebih jelas. Jangan lepaskan "jemputan" ini. Jumpa di Ibaraki!

nota sisi;
1) chu-to hanpa = sekerat jalan

4 comments:

CAHAYAHIDUPKU said...

salam..da nak balik msia eh??bila?

nbo_3 said...

Salam.Aku dah ada kat kedah. Erk, nak mintak tolong skit bley? ;P

CAHAYAHIDUPKU said...

tolong pe?? suspen je bunyi..huhu

nbo_3 said...

hehe. tak apelah. Maybe next time. Tapi ko pun dah byk tolong aku. korekara mo yoroshiku onegaishimasu.