Sunday, February 24, 2008

mudai...

Assalamu'alaikum,

A week left before my 37 days holiday starts. InsyaAllah I ll travel down to Fukui during the holiday, but not for long. Other than that, I ll spend most of my time at Akita, probably reading some books, or refreshing my knowledge on electric cricuits. I am going to power electronics kenkyushitsu this year, so electric and electronic circuits are inevitable. Chinamini, exam is over. What a relief!

Yesterday fubuki hit Akita. The wind was not very violent, but since it get mixed with yuki, it feels like a needle sticking to the skin when the winds hit my face. Ouch..

Kaimono bag
Shopping bag is not widely used in Japan, but campaign to encourage its usage has been going on for quite a long time. Usually we use plastic bags supplied by the seller. And as a mean to reduce pollution and garbage, plastic bag too must be reduced, so people were encouraged to bring their own bag when shopping. But the common excuse not to bring it is that the size is big.

But now small size and lightweight kaimono bag is easy to get, and there are shopping departments that gives it for free. Last week I got one from a nearby shop. Muryodesu.


I like green. (Right: pretty small, huh... Left: Unfolded)

Its a very small effort, but if all of us do it, insyaAllah it will become big. In Tokyo, plastic bag at shopping departments is not free. You have to pay for it. I am not sure about other countries. Maybe Mr Amir can tell us about France.


Matahari semakin kerap muncul, menandakan penghujung fuyu

Hokano hanashi

Pagi tadi, aku dan ahli usrah selesai berbincang tajuk pengenalan ilmu hadith, setelah 3 kali perjumpaan. Sedikit sebanyak dapat faham tentang sejarah, jenis-jenis hadith, dan hukum-hukumnya. Selama ni aku hanya baca hadith dan ikut saja. Kita wajib berhukum dengan hadith, tetapi kita tak patut ikut sesuatu tanpa ilmu, dengan kata lain, tak boleh ikut membuta tuli. Dan aku sependapat dengan senpai aku, bila aku tengok cara penapisan dan pembukuan hadith-hadith ni, aku dapat rasa yang orang Islam zaman dulu bekerja dengan tekun, teliti dan sistematik. Thanx to them and with Allah's will, the knowledge lives untill now, and it is a great loss if we let it untouched . Sangat banyak yg kita kena belajar kawan-kawan. Aku ni baru nak merangkak. Ramai kawan aku yang dah jauh dihadapan. Ada juga yang belum mulakan langkah lagi. Jangan terlambat.

Kemudian kami berbincang mengenai isu kewajipan dalam pilihanraya. Tak tahulah pendapat kawan-kawan semua. Tapi kita kena ambil tahu, sebab itu berkaitan dengan negara dan masa depan kita. Jangan bersikap tidak peduli. Jangan kerana hidup kita dah senang, makan kita dah terlebih cukup, kita buat tak tahu.

Ok. Hanashi wa kokomadedesu. Tsutzuku.

Nota sisi:
1) mudai = titleless, tidak bertajuk
2) kenkyuushitsu = laboratory, research room
3) fubuki = blizzard, snowstorm
4) yuki = snow
5) senpai = senior
6 kaimono = shopping
7) muryo = free of charge
8) hokano hanashi = kisah lain, cerita lain
9) Hanashi wa kokomadedesu = Sampai sini saja ceritanya
10) Tsuzuku = bersambung, to be continued
11) Chinamini = by the way
12) fuyu = winter

15 comments:

Abang Am said...

kat france pun sama. da nak staun dah apply beg shopping tu. Tp kat sni tak pnah bagi free. sume pun kene beli. beg shopping tu 50sen satu. Kalau plastik nipis sket, 10sen satu.

org Malaysia tahla bile nak apply natang tu. pemimpin duk sibuk pk pembangunan je. takde pikir nak protect.

Anonymous said...

mula-mula ingatkan naimothman san ni tomodachi saya..rupanya orang lain...

nbo_3 said...

amiruddin - ou.. orait ar 50 sen. Semua kena berubah. Kementerian, peniaga, orang awam. Baru berhasil kot. Buat masa ni aku nak ubah diri aku dulu.

anego - yeke... korekara pun boleh jadi tomodachi..

asuhara sue said...

ureshee!!!..
anego letak under tomodachi kat blog anego ye!tengok2 lah www.tegami-asuhara.blogspot.com

sambil2 belaja nihonggo..
nihonggo wa sukoshi dake dekimassss
yoroshiku onegaishimasss

Anonymous said...

Wah.. aku punya seorang sahabat yang bermisi besar nampaknya.

Pasal plastic bag tu, ada cara lagi nak kasi strict. Naikkan harga untuk sekeping plastic (yg x bawak mini bag). So, duit tu boleh salurkan ke usaha-usaha recycle plak. Amcam? OK tak idea aku? ngehehe..

P/S:patutnya usrah tu aku join skali, tapi aku btul2 tgh exam week. Nanti next time kita sama2 ya?

fsj said...

hurm good effort, here in NZ they sell the shopping begs for $1-2 each and we're advised to bring it every time we go shopping, kalo tak bawak, memang naye, rugi duit nak bayar for the plastic bags and kalo dpt free pun, nipis dan mudah tembus.

alhamdulillah u got so many usrah thingy there, kami kat sini cam tak banyak sangat, especially belah2 welli.

nbo_3 said...

asuhara-yoroshiku onegaishimasu...

sang pelangi-bagus jugak. Lagi mahal, lagi berkesan. Yg aku dapat free ni pun, selepas aku register jadi member. Buat point card. Kalo tak rasanya yuuryo jugak kot. Ok kalo ada kesempatan. Dengar cite pegi korea hehe...

Khazinatul-$1-2 NZ tu berapa ringgit? Tak kerap sangat pun usrah. Owh tapi kat sana still ade la kan?Sebelum terlambat jom kita study balik, ambil iktibar dan manfaatkan apa yg kita blajar. Aku ada cousin study kat NZ nama Irina. Mungkin ko kenal dia..

Anonymous said...

$1= RM 2.50.

tp, kalo duk convert je salu, tak beli barang sangat r nampak nye,
Irina NZ kat mane? aku belah wellington. hurm so far, aku tak pernah lagi pergi usrah kat welli, tp baru nak join muslim club,i'm quite new here and start to miss home so much!

nbo_3 said...

Ou.. tak tahu plak dia NZ belah mana tapi dia amik medic kalau tak silap. Ade ke student medic kat NZ?

fsj said...

urm, medic..? kalo kt victoria uni rasenye tade medic kot. mungkin belah south island tak. esok ade picnic budak msia, nnt try tanye ye :)

Anonymous said...

Assalammualaikum..

Respect benar aku kat kouhai aku sorng nie, very smart man. Teruskan mempelajari kehidupan di Jepun sebagai seorang Islam!

nbo_3 said...

khazinatul- Thank you. Dia pegi NZ tahun lepas bulan 6 ke 7 kalau tak silap.

samuraisyahid-Terima kasih juga. Sama-samalah kita usaha.

mafiqam said...

sasuga ore no senpai

p/s:dah lama rupanya blog cik abang ni. arini baru jumpa.

Anonymous said...

huh..baca komen lain rasa segan nk komen..tapi terkomen plak..

Anonymous said...

You could easily be making money online in the hush-hush world of [URL=http://www.www.blackhatmoneymaker.com]blackhat traffic[/URL], Don’t feel silly if you have no clue about blackhat marketing. Blackhat marketing uses alternative or misunderstood avenues to produce an income online.