Thursday, March 18, 2010

Pulang seketika, kembali lagi....

Assalamu'alaikum wbt,

Aku telah pulang bercuti ke tanah air selama sembilan hari awal bulan ini. Sembilan hari saja? "mottai nai", kata sesetengah orang. Biarpun kekurangan dari segi kuantiti, aku cuba meningkatkan kualiti masa bersama orang di sekeliling, keluarga dan kenalan. Sempat juga berjumpa kakak iparku, sebelum ni dah jumpa tapi belum berstatus demikian. Alhamdulillah. Seronok mendapat ahli keluarga baru. Mudahan-mudahan bertambah lagi lepas ni.


Belajar cara menyediakan ketam dari mama



Beli dulu, insyaAllah baca kemudian

Seperti biasa di kesempatan balik, aku akan cuba dapatkan sebilangan bahan bacaan dan top-up barang-barang dapur. Masa pergi sekolah adik aku kat aloq staq, aku singgah kat Pustaka Mukmin, kat Sahab Perdana, borong sedikit bahan bacaan untuk dibawa pulang. Masih ada buku-buku yang dibeli sebelum ini tetapi belum sempat dihabiskan. Tapi senpai aku kata "beli je dulu".

Mengapa aku masih di sini?
Bulan depan cukuplah empat tahun aku di Nihon. Hatiku berbisik, menyuruh supaya kembali secepat mungkin ke tanah air. Tetapi kita semua ada perancangan. Ada hikmah yang mahu dikutip di bumi ini. Ada generasi yang mahu ditinggalkan di bumi ini. InsyaAllah selepas itu, aku akan pulang, untuk meneruskan rancangan lain pula. OPTIMIS dengan apa yang sudah dirancang.

Penang International Airport

Tapi siapa tahu, jika Allah mahu aku kikoku lebih awal. Sedangkan ajal maut kita sendiri juga tidak dapat diawal atau dilewatkan biar sedetik. Di bumi mana kita akan mati, kita juga tiada mengetahui.

Tetapi salahkah kita untuk merancang? Ya Allah ya Rahman ya Rahim, teguhkanlah langkahku dan sahabat-sahabat ku....

tsutzuku....

nota sisi;
1) mottai nai = rugi
2) nihon = Jepun
3) kikoku = pulang ke negara asal
4) gakusei = pelajar
5) senpai = senior
6) tsutzuku = to be continued

No comments: