Friday, July 4, 2008

Jalinan Ukhwah Tohoku

Assalamu'alaikum,

Alhamdulillah. Jalinan Ukhwah Tohoku was held last Saturday at the Sendai Masjid. It was my first time coming to Sendai Masjid. The facilities and equipment are still new, and it is larger than I thought. It reminds me of the first masjid built by the prophet may peace be upon him, during the hijra.








Sejarah dan Keadaan Baitul Maqdis kini

Siapa tak tahu isu palestin. Aku percaya hampir semua orang tahu. Tapi bukan semua ambil peduli. Sebagai orang Islam, kita perlu sedar bahawa kita dan umat Islam di palestin diikat dengan aqidah dan fikrah yang sama. Aqidah Islam, that is more than enough to tie the palestinian muslims with us. They are our brothers.Tetapi apa yang patut kita buat? Buat masa ini, inilah yang kita patut buat.(klik)

Tapi perlu jelas, yang ditentang ialah zionis, golongan ekstrem. Tidak dinafikan ada yahudi beriman, walaupun sedikit. Hatta dalam peperangan uhud, ada yahudi yang terkorban berjuang bersama Rasulullah saw.(betulkan saya jika silap)

The essential of da'wa

Kemudian kami berpeluang untuk berkongsi sedikit pengalaman dan ilmu bersama saudara Abd Yasar dari Pakistan. Apa yang ditekankan dalam sesi ini ialah berkenaan skil dan kepentingan da'wa terhadap bukan muslim. Untuk konteks di Jepun ni, semestinya nihonjin adalah sasaran utama. Saya bersetuju dengan beliau, apabila kita buat kerja dakwah, keyakinan diri sendiri terhadap Islam juga bertambah kuat. Dakwah bukan untuk kebaikan orang lain sahaja, tetapi untuk kebaikan diri sendiri. Dan yang lebih penting, ia adalah KEWAJIPAN.

Cabaran utama ialah untuk merealisasikan dakwah tersebut dalam bahasa Jepun. Aku pun masih ketinggalan. Bukan mudah tapi bukan mustahil.

File presentation beliau boleh diperoleh dari website Tohoku University Muslim Cultural Association(TUMCA) di sini.

A lot of thanks to those who were involved.

Tsutzuku...

Nota sisi:
1) nihonjin = japanese, orang jepun
2) tsutzuku = to be continued, bersambung

1 comment:

ajiq said...

camne dakwah???mesti pyh ckit coz org jepun nie pyh nk trima benda yg mgkn baru bg diorang....